maandag 20 juli 2009

De laatste loodjes

Dit weekend heb ik mijn scooter afgemaakt en uitgetest. Hier een verslagje van de afgelopen dagen.



De werkzaamheden begonnen met het in elkaar zetten van het motorhuis:



Om de boel netjes in elkaar te houden gebruik ik nogal wat smeerseltjes: kopervet, thermische contactpasta, Locktite en siliconenvet.





Met een splitpen de as borgen op de motoras, lager er in, koelpasta op het contactvlak en met m6 draadeinden en dopmoeren de motor op het huis vast gezet.



De buitenkant: de pompafdichting.



Statische deel van de seal plaatsen en het meedraaiende deel van de seal op de as schuiven. Het aandrukken en borgen gebeurd met een veer en borgring.



De slipkoppeling:





De dwarspen neemt de koppelingsplaat mee. het propellerhuis gaat daar bovenop. De twee koppelingsplaten worden met een stapeltje van negen schotelveren tegen elkaar gedrukt. Als je met een hand tegen de draaiende propeller komt zal deze koppeling gaan slippen zodat alles en iedereen heel blijft. Een belangrijk onderdeel die ik goed op juiste werking heb gecontroleerd en ook regelmatig zal blijven controleren.

Nu de koppeling in elkaar zit kan de propeller er op:



Stelschroef op de koppeling, bladen er in haken en het geheel opsluiten met de buitenzijde van het huis. Als laatste de stelknop voor de spoed er op en deze klus is klaar. Nu het geheel een nachtje laten trekken onder de vacuum test deksel. Het stemde me gelukkig toen ik 's morgens de zelfde waarde op de manometer waarnam als waaronder ik hem een paar uur eerder had achtergelaten.



De grote dag is aangebroken. Vandaag gaan we het water in. Ik heb nog wat klusjes te doen. Het trekker mechanisme moet nog gemaakt worden en de tijdelijke motoraansturing met reed contact en potensiometer moet nog aangesloten worden:





In een aluminium busje heb ik een staafmagneet gelijmd. Met een schroefje wordt het busje verbonden aan de RVS trekkerstang. Een drukveer houdt de magneet tegen het motorhuis. Het reed contact aan de binnenkant van het huis schakelt de motor aan/uit door die aan de remonderbreker van de motor aan te sluiten. De 5K potensiometer is aangesloten om het toerental van de motor in te stellen.



Alles aansluiten en snel op weg voor het echte werk in de Zegerplas:





Met twee en een halve kilo lood in de neus is de scooter mooi in balans. Brend, Patrick en ik scooteren wat korte stukjes langs de kant en komen steeds met een grote grijns bovenwater. Ik schroef het toerental wat op waarna hij op een lekker tempo door het water gaat. Komende week gaan we naar vinkenveen om in helder water een duurtest te doen met de dataloggers.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten