donderdag 15 januari 2009

Motor aansturing met reed contact en potensiometer

Nu de onderdelen in de VS onderweg zijn en Brend zorgt voor zeewaardig aluminium moppen voor staartstukken ga ik me richten op de overige onderdelen. De accu was ik al uit. Die is te bepalend voor het ontwerp. Het worden vier 9Ah/12V accu's. Genoeg prik voor ruim een uur cruisen. Dan het schakelen van de motor:
dfghxsfyh
Ik ga deze elektrische scootermotor aan/uit schakelen door gebruik te maken van de rem onderbreker. Die schakelt via de stuurelektronica de motor uit. Dit contact ga ik maken met een reedcontact en een magneet. De magneet wordt aan de trekkerstang naar het handvat verbonden.

Als veiligheid en voor het inregelen van de snelheid en burntime gebruik ik een van buiten in te stellen potmeter van 5K. Die is volledig dicht te draaien zodat de motor stopt. Als het reedcontact niet werkt kan je zo ook stoppen. Ook handig om deze dicht te laten staan tijdens de voorbereiding. Scheelt een berg splitpinnen xcgdhfsg

Voor transport en tijdens het opladen wil ik in de body onder de neus aan de accu montageplaat een paneel maken met daarop een aan/uit schakelaar, 40A zekering en een poort voor de laadplug.

Op mijn 24v 1,5A lader zit standaard een mannelijke 3 polige XLR connector. Dat is standaard voor al die 24v fietsladers. Daar conformeer ik me aan. Een 3-polige female XLR chassisbus, zekeringhouder en een wipschakelaar gaan dus in het paneel.

Het reedcontact kan ik direct als schakelaar gebruiken. Die schakelt geen vermogen maar maakt normaal gesloten het rem contact.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten