donderdag 11 december 2008

Kentallen en concept ontwerp

Gavin scooters zijn ontworpen voor een snelheid van 2,5 knopen. (x 0,515 =) zo'n 1,3 meter per seconde. GI is nu bezig met nieuwe motoren zodat 3 knopen of 1,5 meter per seconde de topsnelheid wordt. Daarbij wordt dan zo’n 20-30 Ampère verbruikt. Testen geven aan dat een Gavin op normale snelheid zo’n 400 Watt moet leveren om een technisch duiker met minimale uitrusting door het water te sleuren.

Motoren:
Hierin is in de afgelopen jaren een enorme sprong vooruit gemaakt met de komst van elektrisch aangedreven fietsen. Die gebruiken 24 tot 48 Volt gelijkstroommotoren in het bereik van 400 tot 1000 Watt. Omdat deze motoren kompact, stil, zuinig en onderhoudsvrij moeten zijn worden hiervoor vooral elektronisch geregelde borstelloze gelijkstroommotoren gebruikt. Die kosten een aantal jaar geleden duizenden euro’s maar nu kunnen we ze al voor minder dan een paar honderd euro kopen.

Toeren:
Een Gavin draait met 1100 omwentelingen per minuut. De spoed van de propellerbladen is instelbaar zodat daarmee de snelheid en dus het vermogen kan worden ingesteld.
Een fietsmotor kan traploos van 0 naar 3000 RPM geregeld worden door aan een potmeter te draaien. De nieuwe generatie scooters gebruiken ook deze krachtige motoren met regelbaar toerental. Een goed voorbeeld is de Cuda scooter van http://www.dive-xtras.com. Die doet het niet slecht in deze test: Tahoebenchmark

Accu:
Als accupack wil ik gasdichte loodgel accu’s gebruiken in een slanke body. Goedkoop, betrouwbaar en duurzaam. Door de body diameter te beperken kan ik zelf de neus en staartkegels draaien en zal de weerstand wat minder zijn. De lengte zal dan wel iets groter worden dan een Gavin body.

Shroud, propeller constructie, lagers en mechanical seals koop ik kant en klaar in. Die kosten vallen me alleszins mee.

Probleem is dat er twee zendingen uit de US moeten komen zodat ik nog niet goed in beeld heb wat dat gaat kosten. Ex verzenden enz. zit ik nu op nog geen 600 euro.

1 opmerking: