woensdag 28 januari 2009

Throttle met een Linear Hall-effect sensor en een externe magneet

Vanavond met pKuyper wat zitten brainstormen naar een oplossing van het schakel werk. Belooft erg leuk te worden. We denken een geweldige oplossing gevonden te hebben..

Ik kwam dit artikel tegen over het gebruik van een Hall-effect sensor in een throttle van een fietsmotor. Een Hall effect is een magnetisme beïnvloedbare geleider.

Dit bestand geeft uitgebreid uitleg over de mogelijkheden met dit ic-tje.

wefrw rgffWFWEF

Als het even mee zit kunnen we zonder een doorvoer de motor traploos accelereren met een trekker als die op een handboormachine.

De elektrotechnische ingenieurs buigen zich nu over de schakeling. Als je een Hall effect voedt met 5 volt zal hij 1-4 volt retour geven. De motoren worden normaal aangestuurd met een 5k potentiometer tussen 5 volt spanning.

Wat we dus nog nodig hebben is een schakeling die van het Hall signaal een lineair verlopend pot spanning maakt. Wat berichtgeving op de verschillende e-bike fora melde dat je met een op-amp IC een volt kan aftrekken van de 1-4 volt. Dan zit je dus met pulsen van 0-3 volt. Die moeten we dan nog versterken met een spanning IC zodat we op de 0-5 volt komen die we zoeken. Deze truc wordt uitgevoerd om een Hall throttle om te bouwen naar een pot throttle.

De rem onderbreker van de motor wil ik met een reed schakelaar gaan schakelen zodat we een noodstop kunnen maken door een tweede magneet aan de buitenzijde weg te trekken.

Zo hebben we dus alle luxe van de motor benut zonder dat we met hoog vermogen relais en andere kwetsbare onderdelen hoeven te werken. Door de geleidelijke acceleratie zal het systeem minder zwaar belast worden. Geen hoge piek spanningen.

Wel de mogelijkheid om tijdens het scooteren even in te houden en de snelheid te fine-tunen zonder te stoppen.

Als de motoren er zijn kunnen we het idee testen. Vandaag zijn mijn accu's binnen gekomen. ;o)

1 opmerking: